Tento výrez je určený hlavne pre začínajúcich pretekárov, pretože propozície usporiadateľa sa často iba odvolávajú na športový poriadok FAI. Aj skúsenejším pretekárom tento výber môže pomôcť, pretože používanie GPS na súťažiach sa pomaly stáva nutnosťou, a to spôsobuje radikálne zmeny oproti minulosti. Športový poriadok FAI (nájdeš na: http://www.fai.org) má niekoľko častí. Pre pretekárov sú dôležité iba všeobecná časť a hlavne sekcia 7, ktorá sa zaoberá súťažami závesných klzákov.
 
FAI Športový poriadok. Sekcia 7 (verzia z 5.2.2002) -platí od 1. mája 2001
kapitoly 6, 21, 23
 
Skratky:
CIVL - komisia pre závesné lietanie
IGC - komisia pre bezmotorové lietanie
GAP - bodovací systém používaný v závesnom lietaní (každé 2 roky sa trochu mení)
 

6 Kontrola a meranie letu

6.1 Špeciálne pravidlá pre závesné klzáky
Kontrola letu bude vykonávaná oficiálnymi pozorovateľmi, s výnimkou že piloti-vlekári môžu potvrdzovať výšku, čas a miesto odpútania sa.

Dokladovanie miesta pristátia pre rekord musí zahrňovať podpisy a adresy aspoň dvoch svedkov.

6.2 Meranie
Nasledujúce požiadavky platia pre všetky lety kvôli rekordom a odznakom výkonnosti:

6.2.1 Lety kvôli odznaku
Pre lety kvôli odznaku a na šampionátoch môže byť vzdialenosť meraná na jednej mape s takou mierkou, že 1mm reprezentuje 100 m a menej.

6.2.2 Lety prekračujúce 100 km
Pre všetky rekordy a lety kvôli odznaku prekračujúce 100 km, bude vzdialenosť meraná určením oblúka veľkej kružnice na hladine mora, ktorá spája zvislé čiary dvoch polôh. Pre tento účel je zem považovaná za guľu s polomerom 6371 km (viď kapitola 14).

6.2.3 Meranie rýchlosti
Priemerná rýchlosť letu je celková vzdialenosť trate delená časom trvania od bodu odletu ku konečnému bodu.

6.3 Vzťah výška vzdialenosť
Pre prípustnú stratu výšky počas rekordného a odznakového letu viď 3.5.6

6.4 Barografy a letové zapisovače
Pre rekordné a odznakové lety musí byť použitý prevádzkyschopný barograf alebo letový zapisovač schválený CIVL. Oficiálny pozorovateľ je zodpovedný za to že pozná použité vybavenie. Na akciách 1. kategórie FAI nie je požadovaný barograf na potvrdenie rekordu na bodovanej uzavretej trati.

6.4.1 Zapisovače letu
Môžu byť použité letové zapisovače ktoré vyhovujú IGC štandardom (športový poriadok -- sekcia 3).

6.4.2 Barograf
Musí ukázať že nebolo urobené žiadne medzipristátie a celkovo musí dokazovať let.

6.4.3 Štarty aerovlekom
Pre uľahčenie určenia výšky štartu, pilot klzáku (a vlekár, keď má barograf na palube) má zaistiť, že na barografe je zaznamenaný spodný bod "záseku" bezprostredne nasledujúci odpútanie.

6.5 Štartová a cieľová páska a pozemné signály
Štartová a cieľová páska sú brány, buď jasne vyznačené na zemi, alebo medzi dvomi zvislými črtami. Pre šampionáty hocijaká patričná dĺžka alebo iná rozlišovacia črta, alebo výška, má zodpovedať patričnej kapitole tohoto návodu, a má byť stanovená v miestnych pravidlách.

Pozemné signály ("plachty"), ktoré sú používané pre ukázanie momentu štartu pri úlohách typu vzdušný štart, alebo pre iný účel, musia byť dostatočne veľké na to, aby boli jasne viditeľné z maximálnej výšky, ktorú závodníci dosiahnu. Preferované typy pozostávajú z pruhov tkaniny, každý najmenej 20 x 2 m. Typ a tvar akýchkoľvek pozemných plácht bude definovaný v miestnych pravidlách.

6.6 Fotografické dokladovanie

6.6.1 Všeobecne
Ak miestne pravidlá stanovia, že je používaný iba fotografický doklad, nie je prípustné iné dokladovanie s výnimkou, že dokladovanie prekročenia cieľa m;že byť pozemnými pozorovateľmi.

6.6.2 Fotoaparáty
používané pre overovanie letu musia mať objektív pevnej ohniskovej vzdialenosti medzi 30 a 60 mm a musia používať 35 mm film.

Ak je možné meniť poradie v ktorom sú exponované snímky, alebo meniť čas ukazovaný na filme počas letu, fotoaparát musí byť zapečatený pred štartom.

Môžu byť použité dva fotoaparáty, ale iba jeden film bude použitý na overenie letu. Po pristátí budú odovzdané obidva filmy, označené ako 1 a 2.

Pilotom sa radí vyškrabať štartové číslo na zavádzací jazyk filmu ešte pred založením do fotoaparátu.

6.6.3 Film
použitý pre dokladovanie letu musí ostať neprestrihnutý.

6.6.4 Fotoaparáty s dátumovou stenou sú prípustné.

6.6.5 Snímky z danej úlohy
Fotografický doklad na každom filme musí ukazovať minimum:

6.6.6 Fotosektory
Budú popísané v príslušných miestnych pravidlách.
 
 

21 Pravidlá pre GPS overovanie letu

Lety počas šampionátov 1.triedy budú overované pomocou GPS track-log dokladu. Iba za výnimočných okolností bude príslušný výbor CIVL pre súťaže povoľovať fotografické dokladovanie.

Keď bude používané GPS overovanie, usporiadateľ musí vopred oznámiť, ktorý schválený (príslušným výborom CIVL) softvér bude používaný, a typy GPS prístrojov, ktoré budú podporované.

Každý systém GPS overovania letu musí byť schválený príslušným výborom CIVL, že je spoľahlivý a vhodný pre účely overovania súťažných letov.

Súťažná politika ohľadne používania, alebo nepoužívania fotografickej zálohy musí byť oznámená pred začatím súťaže.

Súťažiaci, ktorí chcú používať vybavenie podľa štandardu IGC sú tiež vítaní, za predpokladu, že súťažiaci poskytne všetok potrebný hardvér a softvér, a všetky IGC štandardy sú správne dodržované.

21.1 Používanie GPS
Pilot môže používať viacero GPS pre overovanie a zálohu a môže odovzdať bodovačovi viacero track-logov. Doklad bude vybraný tak, že pre overenie letu bude zo všetkých správne získaných dát zobrané najlepšie možné skóre.

Overovacie prostriedky musia ukázať každý štartový, alebo otočný bod požadovaný v poradí danom na deňej tabuli, a nejaký d;kaz miesta pristátia.

Piloti musia zaistiť, že používajú GPS, ktoré je kompatibilné z používaným overovacím softvérom. Výrobky a modely, ktoré budú akceptované pre overovanie letu počas súťaže budú publikované pred začatím súťaže.

Organizátori musia používať iba overovací softvér, ktorý bol vyhodnotený príslušným výborom CIVL ako vhodný a spoľahlivý. Organizátor musí publikovať, ako časť obvyklého oznámenia pilotom, názov a verziu overovacieho softvéru pred začatím súťaže. Odovzdaný doklad letu smie byť odovzdaný iba pre požadovaný let.

21.2 Sektory
Súťaže budú prebiehať na základe používania valcových (cylindrických) sektorov. Polomer bude všeobecne 400 m.

21.2.1 GPS sektory
Pretože iba GPS dokladovanie je používané na súťažiach 1.kategórie, iba fyzické charakteristiky zemského povrchu majú byť používané ako orientačné body. Súradnice dodané súťažou budú otočné body, body cieľa a štartu, ku ktorým bude pilot letieť, s výnimkou ak budú použité ciele s ľuďmi, vtedy musia piloti preletieť fyzický, označený cieľ.

21.3 Track-log
Pilot musí poskytnúť jednoznačný track-log, ktorý ukazuje bez pochybností, že údaje boli zozbierané:

Track-log musí ukázať pre každý požadovaný štartový, cieľový a otočný bod nasledujúce:

Tam, kde je požadovaný štartový bod a track-log má 2 body vedľa štartu, alebo cieľovej pásky, najviac 30 sekúnd od seba, čas štartu je potom interpolovaný z týchto bodov (pri uvažovaní konšt. rýchlosti). Inak je čas štartu zobraný z najneskoršieho bodu vnútri sektoru štartového bodu.

Tam, kde je požadovaný cieľový bod a track-log má 2 body vedľa cieľa, najviac 30 sekúnd od seba, čas štartu je potom interpolovaný z týchto bodov (pri uvažovaní konšt. rýchlosti). Inak je čas cieľa zobraný z najskoršieho bodu vnútri sektoru cieľového sektoru.

21.4 Všeobecné pravidlá overovania
Track-log musí obsahovať v priemere aspoň 1 bod pre každých 5 minút letového času na trati (body zaznamenané pred štartom a po cieli sa nezapočítavajú). Tj. 2 hodinový let musí obsahovať najmenej 24 track-log bodov medzi štartom (vzlet, alebo štart. bod) a cieľom, alebo koncom letu.

Ak nie je dosiahnutý cieľ, ako koniec letu móže byť braný ten bod na track-logu, ktorý je najbližšie k poslednému (nedosiahnutému) bodu (otočnému, cieľovému), alebo ak je úloha otvorená disciplína, koncom letu bude bod z track-logu, ktorý dáva pilotovi najlepšiu polohu s ohľadom na typ používanej otvorenej vzdialenosti. Čas track-log bodu vybratého ako koniec letu musí byť v zhode s požadovaným letom.

Overovací softvér potvrdí že všetky body použité k overeniu letu vznikli v primeranom čase (napr. vo vyšetrovanom dni, medzi štartom a koncom úlohy, a ukazujúc správnu chronológiu štartu a otočných bodov).

Je na uvážení organizátora odmietnuť každý traqck-log, alebo jeho časť, ak cíti že neukazuje dostatočný doklad že požadované údaje sú jedinečné.

Ak je úloha zastavená, piloti budú stále bodovaní až do bodu v čase, kedy bol deň zastavený. Piloti môžu odovzdať svoje track-logy a požiadať tak, aby bol koncom ich letu posledný platný track-log bod pred okamihom zastavenia úlohy, alebo ich najlepšia poloha na trati pred zastavením úlohy. Žiadny iný prostriedok overenia letu nebude akceptovaný, ak bola úloha zastavená. Piloti, ktorí nepredložia platný track-log, dostanú v tomto prípade pristávacie body podĺa schválenej procedúry, ale fotografie zo vzduchu potvrdzujúce polohu nad zemou nebudú akceptované. Piloti bez platného GPS tracku budú v nevýhode.

Od pilotov sa bude požadovať správne vyplnenie pristávacieho formulára so všetkými príslušnými informáciami o lete a pristátí. Nedostatky v tomto smere môžu viesť k uplatneniu trestu.

Pozn.: Prísnejšie pravidlá môžu byť uplatnené na súťaži za predpokladu, že sú zahrnuté v schválených miestnych pravidlách.

Prenositeľnosť padákových klzákov si môze vynútiť ďalšie pravidlá.
 
 

23 Súťaženie v plachtení

23.1 Overovanie letu
Súťaž v plachtení je bodovaná pomocou programu RACE s bodovacím vzorcom GAP 2000. GAP vysvetlenie je dostupné osobitne.

Fotografický dôkaz dosiahnutej polohy na trati nebude akceptovaný ako "miesto pristátia". Avšak keď je použitý schválený GPS overovací systém (kap. 21), tento doklad môže byť použitý na potvrdenie pilotovej najlepšej polohy na trati ako pilotovho konca letu (miesta pristátia).

Na šampionátoch móže byť overenie miesta pristátia robené z GPS track-logu dokladovaného schváleným GPS overovacím systémom. Viď kap. 21.

FAI fotosektor. Fotosektor je je kvadrant (90 stupňový sektor) na zemi, s jeho vrcholom v otočnom bode. Je orientovaný symetricky, a na odľahlej strane k dvom ramenám kurzov, ktoré sa stretávajú v otočnom bode. Pre šampionáty je polomer kvadrantu 1 km. Riaditeľ šampionátu môže zmeniť sektor tak, aby ležal medzi dvoma zrejmými lineárnymi črtami na zemi, za predpokladu že sektor nezaberá viac než 150 stupňov. Ak je to možně, otočný bod má byť jeden určitý roh štvorcovej, alebo obdĺžnikovej budovy. V každom prípade musí mať zvislú črtu.

Fotografia môže byť zabraná zvyššia, alebo znižšia než leží otočný bod, za predpokladu, že otočný bod je na snímku jasne viditeľný.

23.2 Kontrola cieľa
Pre šampionáty, koncová čiara (cieľová páska) má byť približne 50 m dlhá a jasne označená na zemi. Zvislé stĺpy nesúce veterné rukávy majú vyznačovať konce. Ďalšie značky pre uľahčenie identifikácie cieľa zo vzdialenosti majú mať tvar bielych zástav, alebo pruhov (minim. 2 x 1.5 m) umiestnených hneď vpravo od cieľovej pásky, keď sa pozerá zo správneho smeru priblíženia.

Materiál cieľovej pásky na zemi má pomôcť pilotom vidieť približnú zvislú rovinu cieľa.

V triedach 1,2 a v triede 4 (otvorená trieda) sa považuje že pilot dosiahol cieľ, keď nos klzáka presekne cieľovú čiaru v správnom smere, využijúc iba energiu klzáku, ale nie pilota. V triede 3, čiara je prekročená, keď pilotova noha presekne čiaru v rovnakom smere. Môže byť určená maximálna výška, pod ktorou musí letieť pilot, aby bolo považované že prekročil cieľovú pásku. Páska bud definovaná ako rovná zvislá rovina, ktorá bude presne označená takým spôsobom, že cieľový zapisovateľ môže správne kontrolovať cieľové časy. Fyzikálna značka na zemi bude zodpovedať zvislej rovine tak presne ako je praktické a bude fungovať ako vodítko, takže piloti môžu vidieť, kde jecieľová páska.

Ak je používané fotografické dokladovanie, žiadny iný dôkaz nie je prípustný, s výnimkou, že prekročenie cieľovej pásky môže byť dokladované pozemným pozorovateľom.

23.5 Platnosť súťaže
Súťaž 1. kategórie bude považovaná za platnú pre účely vyhlásenia víťazov ak súčet bodov viťazov kôl v daných dňoch je rovný, alebo väčší než 1500 bodov, ako je určené pomocou bodovacieho vzorca GAP.

preložil Peter Gašparovič, marec 2002