Definícia:
- Tumbl sa najčastejšie vyskytuje pri lete malou rýchlosťou, keď sa závesný klzák okamžite prevrhne naopak.
- Tuck je keď sa klzák sklopí dole, naberie rýchlosť a potom sa prevráti naopak.
(Angelo Crapanzano, OZ report č. 21, roč. 6)
- Tumbl je opakovaná rýchla rotácia v smere na nos, trvajúca po vybratie, let na chrbte, otvorenie padáku alebo rozlomenie klzáku
- Tuck je rýchla rotácia v smere na nos, ako pri obrátenom premete.
(Flight Design (výrobca Exxtacy, GhostBuster), OZ report č. 182, roč. 4)
Angelo Crapanzano:
Je to celkom desivá situácia pretože všetko sa udeje tak rýchlo. Meral som to
na videu a celý tumbl trval okolo dvoch desatín sekundy! Keď som urobil päť
tumblov hneď pred štartom v roku 1982, prvý bol taký rýchly že som si neuvedomil
čo sa stalo a pomyslel som si: "Aká zvláštna turbulencia!". Potreboval som
sekundu naviac aby som pochopil, že som tumbloval!
(OZ report č. 21, roč. 6)
George Longshore:
Je to iba jedna minúta, čo letím v pohode a o
ďalšiu zúrivú sekundu neskôr som už krídlom naopak, stojac na kýle, s hrazdou
vrazenou medzi chráničom brady na mojej integrále a bradou. Klzák sa nezlomil, ale
odvtedy som už lietal iba s 2 záložnými padákmi (obidva veľké) a pravdepodobne
príliš rýchlo na to aby som dané podmienky vedel využiť. Letel som tesne nad
pádovou rýchlosťou v stupáku keď ma prevrátilo.
(OZ report č. 21, roč. 6)
Ron Richardson (bezstožiarový Avian Cheetah), august 2001:
Letel som priamo rovným letom, keď som pocítil ako keby ma niečo poriadne koplo
zozadu. Klzák prešiel do zvislého klesania, a potom bola hrazda zrazu vytrhnutá
z mojich rúk. Vrazil som do kýlu a ten sa zlomil. Rýchlo som dostal von záložný
padák.
Poznámka Davida Strauba: Hovoril som dnes s Ronom Richardsonom, ktorý letel
na svojom bezstožiarovom krídle Avian Cheetah v čase nehody. Potvrdil, že
nabral poriadnu rýchlosť, keď klesal s negatívnym uhlom nábehu, a že letel na
hranici preklopenia naopak tak dlho, že to vyzeralo akoby sa klzák rozhodoval,
ktorým smerom ísť. Začiatkom leta, na európskom šampionáte, sa dostal do tucku
keď vletel do rotoru a bol práve pod Gerolfom Heinrichsom. Gerolf mal pekný
pohľad na jeho spodný poťah. Našťastie, klzák sa rozhodol vyjsť správnou
stranou z tejto situácie.
Druhý raz sa to už nestalo, a keď sa preklápal
naopak, hrazda bola z jeho rúk vytrhnutá takou silou, že mu roztrhlo šľachu,
ktorou sa pripája biceps ku kosti. Potom začal tumblovať. Bol vo výške 2000 m,
a dokonca s roztrhnutým svalom (vtedy to ešte nevedel) veľmi rýchlo vytiahol
padák a mohol sledovať ako sa uchytil (otvoril).
Padák mal pripojený k ramenám
a nie ku karabíne a jedno z krídel sa ho pokúšalo zabiť. Dokázal ešte pozbierať
celý klzák, ktorý bol celý polámaný a sadol si naň. Zavolal svoju ženu rádiom
a povedal jej že zišiel dole pomalým letom.
(OZ report č. 22, roč. 6)
David Straub (ATOS):
Nos klzáka klesol priamo dole skutočne, skutočne rýchlo a klzák začal letieť
skutočne, skutočne rýchlo. Tento zážitok bol tak úplne iný, než čokoľvek som
kedy zažil počas letu, že je ťažké uveriť že to bolo niečo iné než extrémne
zriedkavá situácia spôsobená určitým druhom podmienok vo vzduchu, ktoré sú
tiež extrémne zriedkavé.
(OZ report č. 22, roč. 6)
Joe Bostik:
Tucky a tumbly sú časťou závesného lietania a zostane to tak, pokiaľ s tým
piloti a výrobcovia niečo neurobia.
(Poznámka editora: Joeov posledný čin v závesnom lietaní bolo uvedenie
prototypu Wills Wing TALON-u do pádu, aby sa dostal do tumblu, alebo tucku a
zlomil sa. Viď obr.)
(OZ report č. 27, roč. 6)
Eric Beckman:
Niekde vo vzdušnom priestore vždy existuje malý nebezpečný kus vzduchu, ktorý
môže prevrátiť klzák. To je realita života pre tých z nás, ktorí sa rozhodli
lietať na lietadlách s malým plošným zaťažením krídla v termickom (turbulentnom)
vzduchu. To na čom záleží je, že po vystavení turbulencii sa klzák rýchlo vráti
do stabilného letu a to bez poškodenia konštrukcie alebo pilota.
(OZ report č. 27, roč. 6)
Manfred Ruhmer (LAMINAR):
NIKDY som netumbloval ani netuckoval na LAMINARi. Okrem jedného prípadu, počas
akrobacie v roku 1997 v Laveno:
Ten deň som lietal dosť veľa akrobatických manévrov a incident sa odohral počas
posledného wingoveru pred pristátím. Urobil som chybu v koncentrácii -
nepritiahol som hrazdu aby som nabral dostatočnú rýchlosť a zle som zahájil
wingover. Takže to začalo ako premet, ale na vrchu sa to zastavilo a spadol
som do plachty. Klzák sa začal zosúvať späť a dostal sa do tumblu. Po niekoľkých
tumbloch sa zlomil. Našťastie som sa nezranil, pretože som otvoril záložný padák
a spadol som do stromov.
(OZ report č. 34, roč. 6)
John Vernon:
Martin Jursa, predchádzajúci vedúci Technického oddelenia DHV v Nemecku
vraví že scenár: "hrazda vytrhnutá z mojich rúk" je následkom toho, že klzák
sa stal aerodynamicky nestabilný, keď klopivý moment začal byť príliš veľký na
to, aby pilot udržal hrazdu v svojich rukách. Pilotovo svedectvo ukazuje, že
sa to stalo veľmi rýchlo, v desatinách sekundy, keď sa klzák začal preklápať
a týka sa to dokonca aj najťažších pilotov (na ilustrácii dole predstavuje
každý snímok časový interval 0.2 sekundy)
Martin viedol výskumný projekt na tému "tumbling". Rôzne klzáky (so simulovanými
pilotmi) boli zhodené z mosta, s nulovou počiatočnou rýchlosťou a rôznymi
počiatočnými polohami zdvihnutia nosa. Niektoré z krídel boli so stožiarom,
niektoré boli bez, a niektoré mali pripojenú chvostový stabilizátor. Z výsledkov
zhadzovacích testov a vyčerpávajúcich matematických výpočtov trajektórie klzákov
s a bez chvostovej plochy Martin vyvodil záver, že:
1. Nízka poloha ťažiska systému klzák+pilot je dôvod prečo sú klzáky schopné
tumblovať.
2. Správne pritiahnutie hrazdy je najlepší spôsob zabránenia tuckovania a
tumblovania (tzv. bezpečná poloha).
3. Pridanie chvostovej plochy je veľmi efektívny spôsob eliminácie tumblu. Jeho
hlavným efektom je zvýšenie tlmenia klopivého pohybu, čo redukuje rýchlosť
rotácie a dáva klzáku čas na získanie rýchlosti a obnovenie stabilizujúceho
klopivého momentu. Je to omnoho lepšie než iba zvýšenie pozdĺžnej stability.
Tlmenie klopivého pohybu vyjadruje ako prudko sa bude rýchlosť rotácie zväčšovať,
keď bude klzák nútený určitou silou do tuckovania. Hodnota tlmenia závisí hlavne
na šípovitosti krídla. Martinove výpočty ukázali, že toto tlmenie sa takmer
zdvojnásobí, keď sa nainštaluje chvostová plocha.
(OZ report č. 23, roč. 6)