Nové pravidlá Online Contest 2003

(Zjednodušenie pôvodných pravidiel)

Aerokurier Online Contest (OLC) prechádzal neustálymi zmenami počas svojej úspešnej histórie od roku 1998. Na začiatku boli pravidlá veľmi jednoduché. Piloti boli odmeňovaní jedným bodom za každý uletený kilometer. Odvtedy sa vyvinuli do niečoho omnoho zložitejšieho vďaka rozdielom v skórovaní rôznych traťových geometrií. Vo "FAI" trojuholníku je každý kilometer ocenený dvoma bodmi, zatiaľ čo trojuholník ktorý nespĺňa FAI kritériá, dostáva iba 1.75 bodu na kilometer. A lomená trať je ocenená iba 1.5 bodom na kilometer. Tieto pravidlá boli často terčom kritiky. A správne: prečo by mal mať FAI trojuholník väčšiu hodnotu, než trojuholník, ktorý len o pár percent nespĺňa FAI pravidlá? Mohli by sme sa spýtať aj tak: prečo by mali byť uprednostňované trojuholníkové trate? A nakoniec, v súčasnosti sú lety dokumentované pomocou GPS. V histórii súťažného lietania boli pozemní pozorovatelia nutní a za týchto okolností mali trojuholníkové trate prednosť, pretože vyžadovali menej oficiálnych pozorovateľov. Ale so súčasnou technológiou tento dôvod stráca zmysel.
Tieto veci boli diskutované na pracovnom stretnutí plachtárov na tému "Nové podoby letov na vzdialenosť a ich bodovanie", ktoré prebiehalo na začiatku marca 2002 v Hersbrucku (Nemecko). Stretnutia sa zúčastnili vedúci piloti OLC, spomedzi najvýznamnejších Hans-Werner Grosse, Markus Scherdel a Kai Lindenberg, plus z druhého konca spektra, príležitostní preletári, ktorí majú takisto veľa potešenia z účasti na Online Contest. Inými slovami, zúčastnilo sa ho celé spektrum pilotov zúčastňujúcich sa na OLC.
Ich úsilie bolo odmenené: na konci dňa boli pravidlá zhrnuté do niekoľkých stručných viet, ktoré vyjadrovali cieľ OLC: "Podpora voľného lietania na veľké vzdialenosti". Avšak vytvorenie nového bodovacieho systému nebolo v žiadnom prípade jednoduché, kvôli všetkým požiadavkám, ktoré musel splniť. Nový systém musel zvlášť brať do úvahy situáciu vo vzdušnom priestore, ktorá sa stáva čoraz viac zložitejšou a spôsobuje nemožnosť klasických trojuholníkových tratí z mnohých miest. Piloti odkázaní na tieto letiská nesmú byť takýmito pravidlami znevýhodnení. Musí byť umožnených toľko rôznych tvarov tratí, koľko je to len možné, a bodovací systém má byť stanovený tak, že bude čo najspravodlivejší k všetkým možným variantám tratí. Zámyslom bolo vytvoriť jednoznačný bodovací systém bez skokov v bodovacom vzorci. A súčasne, pravidlá mali byť tak pružné ako je to možné s ohľadom na počet prípustných otočných bodov pre let.
Spolu s tým, predĺženie letu, napríklad po uletení trojuholníkovej trate, má byť takisto skórované. Musí byť uvažovaná aj taká situácia, v skutočnosti nie taká nezvyčajná, keď pilot pristane skôr než zamýšľal, hoci počasie je ešte stále prianivé. Prečo by mal zahodiť zbytok dňa bez získania akýchkoľvek bodov navyše?
A navyše, bolo žiadúce aby sa podľa pravidiel dalo ľahko riadiť počas letu. To na druhú stranu vytvorilo skoky v súčasnom bodovaní, keď prechádzate od lomenej trate k trojuholníku, a od trojuholníka k FAI trojuholníku počas letu (bez predchádzajúcej deklarácie trate). Pri tých letoch, ktoré sa pokúšajú zistiť hranice toho čo dovolí počasie, percentové pravidlá (ktoré boli doteraz platné pre trojuholníkové trate) mohli byť overené iba s vysokým stupňom matematickej prípravy. Dnes dostupná technológia s GPS prístrojom umožňuje, aby akékoľvek súradnice slúžili ako otočný bod namiesto presne definovaného geografického prvku. Bolo by preto veľmi ťažké počas letu určiť vzdialenosti jednotlivých ramien trate a uhly medzi nimi.

Namiesto používania rozsiahleho "katalógu tratí" pre rôzne varianty letu, boli požiadavky zhrnuté do krátkeho, stručného zoznamu pravidiel. Základná myšlienka je taká, že každý uletený kilometer má získať jeden bod za predpokladu, že let je na skutočne veľkú vzdialenosť.
Základy nového bodovacieho systému sú nasledovné:
"V OLC budú akceptované lety na vzdialenosť s trasou do maximálne šiestich ramien."
"Ramená 1 až 4 budú skórované 1 základným bodom na kilometer."
"Rameno 5 bude skórované 0.8 bodom na kilometer."
"Rameno 6 bude skórované 0.6 bodom na kilometer."
V spoločnom systéme OLC súťaží má indexové skórovanie taký efekt, že buď zmenšuje, alebo zväčšuje základné bodové skóre s ohľadom na výkon vetroňa (index).
Dá sa očakávať, že značne zmenšené skóre priradené ramenám 5 a 6 spôsobia, že základné varianty letov v OLC by mali pozostávať zo štyroch ramien. To znamená že nie je nutné letieť trojuholníkovú trať, a môžu byť letené komplikovanejšie letové úlohy (viď pripojené náčrty možných letov). To spôsobí že nové geometrie trás, ktoré berú do úvahy vážne obmedzujúci vzdušný priestor, alebo geografické obmedzenia, budú rovnako hodnotné ako trojuholníkové trate.
Ďalšie ramená sú v zásade nutné iba vtedy, keď je dobrý deň odhadnutý príliš pesimisticky, alebo keď sa deň ukáže byť omnoho lepším, než sa predpokladalo.
Samozrejme, na základe týchto nových pravidiel nebude už potrebné letieť uzatvorenú trať za účelom získania celého bodu na kilometer. Pri tomto systéme by výkon, ktorý uletel Gerd Spielberg z Neu-Anspachu v Taunuse do Serres vo Francúzskych pobrežných Alpách (viď aerokurier Marec/Apríl 2002), ktorý presiahol 700 km, bol bodovaný spôsobom, ktorý zohľadňuje veľkosť výkonu, ktorým v skutočnosti bol. Priamočiary let, ktorý vedie cez celkom odlišné poveternostné oblasti bude takisto ocenený jedným bodom na kilometer (ako pri trojuholníku) - pri zachovaní cieľa Online Contest-u, ktorým je podpora letov na veľkú vzdialenosť. Lety s návratom už taktiež nie sú bodované nižšie ako trojuholníky.
Pre mnohých ľudí môže byť zvláštne, že priamočiary let a uzavreté trate majú byť vyhodnocované rovnakým spôsobom. Či sa letí priamočiary let, alebo trojuholníjková trať 1000 km je ohodnotených rovnakým počtom bodov. Pracovná skupina sa zhodla na tom, že v nových pravidlách bude možná značná diferenciácia na základe výkonu vetroňa.
Ďalšou výhodou nových pravidiel je, že otvárajú možnosť prelomenia súčasného trochu monotónneho režimu vo vypisovaní stále tých istých trojuholníkov. Môžu byť zahrnuté nové oblasti, cez ktoré sa predtým nelietalo kvôli obmedzeniam vzdušného priestoru, alebo zemepisu.
Rovnaké ohodnotenie otvorených a uzavretých tratí eliminuje ďalšiu spornú vec v doterajších pravidlách OLC, pravidlo 80%, ktoré bolo témou mnohých sporov.
Avša jeden problém nové pravidlá nemôžu vyriešiť: závislosť na vyhodnocovacom softvéri. Je plánované, že pre účastníkov, ktorí nemajú vyhodnocovací softvér, sa budú optimalizačné výpočty robiť na internetovom OLC serveri. Predstava je taká, že lety, ktoré neboli optimalizované vyhodnocovacím softvérom, budú zahrnuté do denného rebríčka s provizórnymi bodmi. Konečné skóre sa objaví až potom, ako bude mať server čas vykonať optimalizáciu v kľudnejšom čase.
V každom prípade, nové pravidlá robia lietanie o dosť jednoduchšie a priamočiarejšie.
Heslo je jednoduché: viac uletených kilometrov, viac bodov!

Gerhard Marzinzik (aerokurier)
preložil: Peter Gašparovič (originál na www.onlinecontest.org)