Nové pravidlá Online Contest 2003
(Zjednodušenie
pôvodných pravidiel)
Aerokurier Online Contest
(OLC) prechádzal neustálymi zmenami počas svojej úspešnej histórie od roku
1998. Na začiatku boli pravidlá veľmi jednoduché. Piloti boli odmeňovaní jedným
bodom za každý uletený kilometer. Odvtedy sa vyvinuli do niečoho omnoho zložitejšieho
vďaka rozdielom v skórovaní rôznych traťových geometrií. Vo "FAI" trojuholníku
je každý kilometer ocenený dvoma bodmi, zatiaľ čo trojuholník ktorý nespĺňa
FAI kritériá, dostáva iba 1.75 bodu na kilometer. A lomená trať je ocenená
iba 1.5 bodom na kilometer. Tieto pravidlá boli často terčom kritiky. A správne:
prečo by mal mať FAI trojuholník väčšiu hodnotu, než trojuholník, ktorý len
o pár percent nespĺňa FAI pravidlá? Mohli by sme sa spýtať aj tak: prečo
by mali byť uprednostňované trojuholníkové trate? A nakoniec, v súčasnosti
sú lety dokumentované pomocou GPS. V histórii súťažného lietania boli pozemní
pozorovatelia nutní a za týchto okolností mali trojuholníkové trate prednosť,
pretože vyžadovali menej oficiálnych pozorovateľov. Ale so súčasnou technológiou
tento dôvod stráca zmysel.
Tieto veci boli
diskutované na pracovnom stretnutí plachtárov na tému "Nové podoby letov na
vzdialenosť a ich bodovanie", ktoré prebiehalo na začiatku marca 2002 v Hersbrucku
(Nemecko). Stretnutia sa zúčastnili vedúci piloti OLC, spomedzi najvýznamnejších
Hans-Werner Grosse, Markus Scherdel a Kai Lindenberg, plus z druhého konca
spektra, príležitostní preletári, ktorí majú takisto veľa potešenia z účasti
na Online Contest. Inými slovami, zúčastnilo sa ho celé spektrum pilotov
zúčastňujúcich sa na OLC.
Ich úsilie bolo odmenené: na konci dňa boli pravidlá zhrnuté do niekoľkých
stručných viet, ktoré vyjadrovali cieľ OLC: "Podpora voľného lietania na veľké
vzdialenosti". Avšak vytvorenie nového bodovacieho systému nebolo v žiadnom
prípade jednoduché, kvôli všetkým požiadavkám, ktoré musel splniť. Nový systém
musel zvlášť brať do úvahy situáciu vo vzdušnom priestore, ktorá sa stáva
čoraz viac zložitejšou a spôsobuje nemožnosť klasických trojuholníkových tratí
z mnohých miest. Piloti odkázaní na tieto letiská nesmú byť takýmito pravidlami
znevýhodnení. Musí byť umožnených toľko rôznych tvarov tratí, koľko je to
len možné, a bodovací systém má byť stanovený tak, že bude čo najspravodlivejší
k všetkým možným variantám tratí. Zámyslom bolo vytvoriť jednoznačný bodovací
systém bez skokov v bodovacom vzorci. A súčasne, pravidlá mali byť tak pružné
ako je to možné s ohľadom na počet prípustných otočných bodov pre let.
Spolu s tým,
predĺženie letu, napríklad po uletení trojuholníkovej trate, má byť takisto
skórované. Musí byť uvažovaná aj taká situácia, v skutočnosti nie taká nezvyčajná,
keď pilot pristane skôr než zamýšľal, hoci počasie je ešte stále prianivé.
Prečo by mal zahodiť zbytok dňa bez získania akýchkoľvek bodov navyše?
A navyše, bolo
žiadúce aby sa podľa pravidiel dalo ľahko riadiť počas letu. To na druhú stranu
vytvorilo skoky v súčasnom bodovaní, keď prechádzate od lomenej trate k trojuholníku,
a od trojuholníka k FAI trojuholníku počas letu (bez predchádzajúcej deklarácie
trate). Pri tých letoch, ktoré sa pokúšajú zistiť hranice toho čo dovolí
počasie, percentové pravidlá (ktoré boli doteraz platné pre trojuholníkové
trate) mohli byť overené iba s vysokým stupňom matematickej prípravy. Dnes
dostupná technológia s GPS prístrojom umožňuje, aby akékoľvek súradnice slúžili
ako otočný bod namiesto presne definovaného geografického prvku. Bolo by preto
veľmi ťažké počas letu určiť vzdialenosti jednotlivých ramien trate a uhly
medzi nimi.
Namiesto používania
rozsiahleho "katalógu tratí" pre rôzne varianty letu, boli požiadavky zhrnuté
do krátkeho, stručného zoznamu pravidiel. Základná myšlienka je taká, že každý
uletený kilometer má získať jeden bod za predpokladu, že let je na skutočne
veľkú vzdialenosť.
Základy nového bodovacieho systému sú nasledovné:
"V OLC budú akceptované lety na vzdialenosť s trasou do maximálne šiestich
ramien."
"Ramená 1 až 4 budú skórované 1 základným bodom na kilometer."
"Rameno 5 bude skórované 0.8 bodom na kilometer."
"Rameno 6 bude skórované 0.6 bodom na kilometer."
V spoločnom systéme OLC súťaží má indexové skórovanie taký efekt, že buď zmenšuje,
alebo zväčšuje základné bodové skóre s ohľadom na výkon vetroňa (index).
Dá sa očakávať,
že značne zmenšené skóre priradené ramenám 5 a 6 spôsobia, že základné varianty
letov v OLC by mali pozostávať zo štyroch ramien. To znamená že nie je nutné
letieť trojuholníkovú trať, a môžu byť letené komplikovanejšie letové úlohy
(viď pripojené náčrty možných letov). To spôsobí že nové geometrie trás,
ktoré berú do úvahy vážne obmedzujúci vzdušný priestor, alebo geografické
obmedzenia, budú rovnako hodnotné ako trojuholníkové trate.
Ďalšie ramená sú v zásade nutné iba vtedy, keď je dobrý deň odhadnutý príliš
pesimisticky, alebo keď sa deň ukáže byť omnoho lepším, než sa predpokladalo.
Samozrejme, na základe týchto nových pravidiel nebude už potrebné letieť
uzatvorenú trať za účelom získania celého bodu na kilometer. Pri tomto systéme
by výkon, ktorý uletel Gerd Spielberg z Neu-Anspachu v Taunuse do Serres
vo Francúzskych pobrežných Alpách (viď aerokurier Marec/Apríl 2002), ktorý
presiahol 700 km, bol bodovaný spôsobom, ktorý zohľadňuje veľkosť výkonu,
ktorým v skutočnosti bol. Priamočiary let, ktorý vedie cez celkom odlišné
poveternostné oblasti bude takisto ocenený jedným bodom na kilometer (ako
pri trojuholníku) - pri zachovaní cieľa Online Contest-u, ktorým je podpora
letov na veľkú vzdialenosť. Lety s návratom už taktiež nie sú bodované nižšie
ako trojuholníky.
Pre mnohých
ľudí môže byť zvláštne, že priamočiary let a uzavreté trate majú byť vyhodnocované
rovnakým spôsobom. Či sa letí priamočiary let, alebo trojuholníjková trať
1000 km je ohodnotených rovnakým počtom bodov. Pracovná skupina sa zhodla
na tom, že v nových pravidlách bude možná značná diferenciácia na základe
výkonu vetroňa.
Ďalšou výhodou nových pravidiel je, že otvárajú možnosť prelomenia súčasného
trochu monotónneho režimu vo vypisovaní stále tých istých trojuholníkov.
Môžu byť zahrnuté nové oblasti, cez ktoré sa predtým nelietalo kvôli obmedzeniam
vzdušného priestoru, alebo zemepisu.
Rovnaké ohodnotenie
otvorených a uzavretých tratí eliminuje ďalšiu spornú vec v doterajších pravidlách
OLC, pravidlo 80%, ktoré bolo témou mnohých sporov.
Avša jeden problém nové pravidlá nemôžu vyriešiť: závislosť na vyhodnocovacom
softvéri. Je plánované, že pre účastníkov, ktorí nemajú vyhodnocovací softvér,
sa budú optimalizačné výpočty robiť na internetovom OLC serveri. Predstava
je taká, že lety, ktoré neboli optimalizované vyhodnocovacím softvérom, budú
zahrnuté do denného rebríčka s provizórnymi bodmi. Konečné skóre sa objaví
až potom, ako bude mať server čas vykonať optimalizáciu v kľudnejšom čase.
V každom prípade, nové pravidlá robia lietanie o dosť jednoduchšie a priamočiarejšie.
Heslo je jednoduché: viac uletených kilometrov, viac bodov!
Gerhard Marzinzik (aerokurier)
preložil: Peter Gašparovič (originál na www.onlinecontest.org)
|