Legend je v poradí tretí GPS prístroj, ktorý som používal. Prvý bol GPS 12, ktorý našťastie po týždni prestal fungovať, takže som ho mohol vymeniť za iný. Až po jeho kúpení som totiž zistil že nedokáže v tracklogu ukladať výšku letu, čo mi začalo veľmi vadiť, keď som zistil čo všetko sa dá so záznamom v počítači robiť. Celkovo ide o dosť zastaralý prístroj s malou kapacitou a teda aj podrobnosťou záznamu, ktorý sa navyše v roku 2003 prestal vyrábať. Priamym nasledovníkom je v súčasnosti GPS 72, ktorý má podobné funkcie, ale s lepšími parametrami (displej, kapacita záznamu).
GPS 12 som vymenil za eMap, pretože okrem dvojnásobne väčšej kapacity ponúkal veľký displej so zabudovanou mapou. To bola veľká chyba, lebo znovu až po kúpení som zistil jednu nenápadnú maličkosť - a to že sa nedá nastaviť rýchlosť záznamu. Dráha letu sa zaznamenáva automaticky s podrobnosťou závislou na rýchlosti pohybu a zakrivení dráhy. To je celkom vítané, ale čo vadí je to, že táto automatika je pevne nastavená tak, že celá kapacita záznamu (2048 bodov) sa vyčerpá po 2h 40' letu. Po tejto dobe sa začne prepisovať začiatok záznamu. Pri dlhších letoch na súťaži treba prístroj pravidelne vypínať, aby nedošlo k prepísaniu prvej časti letu. Je to škoda, lebo je to asi najlacnejší prístroj s mapou, ktorá môže byť užitočná pri hľadaní cesty po pristátí.
Nakoniec som zakotvil pri modeli eTrex Legend, pretože má všetko čo aj GPS 12, ale jeho parametre sú úplne na novej úrovni. Vystačí aj s dvoma batériami, vďaka čomu je veľmi ľahký. Ovládanie sa presťahovalo na boky prístroja, čo sa niekomu bude zdať nepohodlné, ale vďaka tomu sa mohli jeho rozmery zmenšiť na úroveň mobilu. Navyše má aj 8 MB mapovej pamäte, do ktorej sa dajú nahrávať prídavné mapy. Existuje dokonca softvér, pomocou ktorého si môžete vytvoriť takú mapu aj sami.
Najprv vám chcem ukázať rozlíšenie displeja v porovnaní s ostatnými prístrojmi:
A teraz znovu displej eMapu a Legenda, ale v skutočných rozmeroch:
Vidno, že displej Legenda je podrobnejší, ale tí ktorí majú slabší zrak uprednostnia radšej
veľkú plochu eMapu.
eTrex Legend má oproti eMapu výhodu v tom, že nie je potrebné dokupovať prídavnú pamäť, ak chceme dohrávať vlastné mapy. Pamäť 8MB bohato stačí na väčšinu máp.
Čo sa týka parametrov, eTrex nemá v svojej cenovej kategórii konkurenciu. Citlivosť antény
je rovnaká ako u ostatných modelov, presnosť udávania polohy je bežne 7m a keď sa začne ostrá
prevádzka WAAS/EGNOS satelitov (v roku 2004), bude dokonca možné využívať presnosť až 3m. Kapacita pamäte závisí
od použitého firmvéru. Odporúčam z Internetu natiahnuť aspoň verziu 3.10, pri ktorej vám je
k dispozícii:
10 000 bodov tracklogu
10 ukladacích tracklogov po 750 bodov
1 000 waypointov
30 trás (route) po 125 waypointov
Zaznamenávanie tracklogu je možné nastaviť podľa času, vzdialenosti, alebo automatiky. Automatika má
5 stupňov, a pri tom najvyššom sa zaznamenáva bod približne každých 5 s., v zákrute každú 1-2 sekundy.
To znamená, že pri bežnom lete zanamená v tracklogu 2900 bodov / 2:40. Pri strednom stupni je to ako
s eMapom (2048 bodov / 2:40).
Výdrž na 2 dobíjacie akumulátory NiMH 1500 mAh je viac než dostatočná. V normálnom režime
vydržia 9.5 hodiny, v "battery-save" režime 11 hodín. Nevýhodou NiMH batérií je rýchle samovybíjanie.
Za týždeň po nabití vam ostane už iba 1/2 kapacity. Ak vám to nevyhovuje, kúpte
si radšej NiCd batérie (tie však mávajú kapacitu iba 750 mAh).
Veľký problém všetkých GPS od Garminu je automatika prepínania waypointov pri navigácii
podľa route (trasy). Ak chceme mať istotu, že sa nám bod neprepne v tom najkritickejšom okamihu, keď
sa blížime k hranici otočného bodu, treba použiť navigáciu podľa samotného waypointu (GOTO). Pretože waypointov
býva na súťaži veľmi veľa, býva za letu zdĺhavé nájsť ten pravý bod.
Na to sa veľmi hodí nová funkcia Legendu "Favorities", tzn. že pred letom si tie waypointy,
ktoré budú potrebné zaradím medzi "Favoritov" a za letu medzi nimi rýchlo prepínam.
Podľa obrázkov sa dá ľahko spočítať, že stačia iba štyri stlačenia, ktoré sa dajú za letu robiť
aj naslepo.
Legend používam počas letu v troch režimoch:
Pri vyčkávaní vo vzduchu na otvorenie štartu mám prepnutú stránku s počítadlom (Trip) a
nakonfigurované obrovské písmo, aby som ho vedel sledovať aj pri krúžení v kŕdli. Navigáciu
mám prepnutú na bod štartu. Na zobrazenej stránke mám hodiny, vzdialenosť od štartu a
ukazovateľ smeru na štart. To preto, aby som sa vedel držať tesne na hrane štartového cylindra,
a odštartovať akonáhle to bude možné.
Pri krúžení a navigovaní k otočným bodom využívam mapovú stránku v mierke 120 až 200m. Pri takomto zväčšení dobre vidno zákruty (aj vďaka hustému záznamu tracklogu), čo pomáha pri hľadaní jadra stupáku. Na mapovej stránke mám súčasne zobrazený smer a vzdialenosť k otočnému bodu. Aby to bolo ešte jednoduchšie, mám na pozadí nahranú mapu všetkých GPS sektorov, takže ak viem približne kde leží waypoint, nemusím mať vôbec aktivovanú navigáciu k danému bodu, pretože dosiahnutie sektora vidím priamo na mape. Taká mapa sa dá vytvoriť na počítači v priebehu 5 minút.
Okrem toho, pri aktivovaní navigácie sa z miesta okamžitej polohy nakreslí trasa
k zadanému waypointu (pruhovaná čiara), takže sa dá na mape kontrolovať aj veľkosť bočného
znosu vetrom.
Pri navigovaní do cieľa je najdôležitejšia kontrola doklzu. Na to používam navigačnú stránku
s kompasovým kruhom. Zobrazenú tu mám moju nadmorskú výšku, nadmorskú výšku cieľa a vzdialenosť.
Z tabuľky na trapéze odčítam požadovanú výšku pre danú vzdialenosť a porovnám ju s rozdielom výšky na GPS.
Peter Gašparovič